برگزیده

مسئولین رسیدگی کنند!!!
۳۰ نکته مهم درباره بایدها و نبایدهای عضویت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای
چگونه برای هر مشتری بالقوه از زبان مخصوص خودش استفاده کنیم؟
گردش مالی ۱۸۲ میلیارد دلاری بازاریابی شبکه‌ای
«حالا نه» را به «همین حالا» تبدیل کنید
وبینار آموزشی وس لیندن سوم دی برگزار می شود
۲۲ نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم
برچیدن هرمی ها: درسهایی از محکومیت شرکت ویما

مقالات

سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱:۰۰ نسخه چاپی 0

برچیدن هرمی ها: درسهایی از محکومیت شرکت ویما
برچیدن هرمی ها: درسهایی از محکومیت شرکت ویما
فروش مستقیم- تجارت فروش مستقیم بیش از ۵۰ سال است که در دنیا در حال انجام است. تاریخچه این تجارت همواره همراه با تجربیات تلخ و شیرینی بوده است که نگاه کردن به این تجربیات میتواند ما را در مسیر ادامه این تجارت زیبا یاری کند. یکی از بزرگترین و آخرین تجربیات این حرفه در دنیا پرونده ای بود که برای دو شرکت بزرگ هربالایف و ویما در ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ گشوده شد. ما نیز در کشور عزیزمان بد نیست که موضوع را کمی با دقت بیشتری بررسی نماییم که چنین تجربیات تلخی گریبان گیرمان نشود.

متن پیشروی از وبسایت سازمان تجارت فدران ایالت متحده آمریکا (FTC) ترجمه گردیده است.

لینک منبع: https://www.ftc.gov/news-events/blogs/business-blog/2016/12/dismantling-pyramid-lessons-vemma-settlement

شرکتی با شعار "انقلاب نسل جوان" به نام شرکت ویما کسب و کار خود را وارد گروه های دانشجوی کالج به عنوان فرصت درآمدزایی برای کسب درآمد های بزرگ ترویج داد. این شرکت با شعارهایی مانند "خلاص شدن از ساعت کاری 9 صبح تا 5 بعد از ظهر" کارش را آغاز کرد و در سال 2015 اف تی اس (سازمان تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا) شرکت ویما و کلیه شرکتهای همکار او را متوقف نمود. در نتیجه حکم و توافق نهایی اف تی سی با شرکت ویما مشخص است که انقلابی در راستای برخورد با شیوه های غیر قانونی کسب وکار در آمریکا در راه است. اما این برخورد بیش از پیش نشانگر عزم دولتی آمریکا در جهت حذف شیوه نهفته فعالیت هرمی تحت عنوان بازاریابی شبکه ای در شرکت ویما بود.
مطابق متن حکم نهایی اف تی سی، علی رغم بازاریابی نوشیدنی انرژی زا در این شرکت، متهمان این پرونده فعالان این شرکت را تشویق می کردند که برای واجد شرایط دریافت پاداش شدن تنها خودشان کالا را بخرند و سایر اعضا را تشویق نمیاند که به سراغ عضوگیری از کسانی بروند که آنها نیز فقط خریدار کالا باشند. نتیجه این شد که این شیوه فعالیت از نظر اف تی سی کاملا مطابق با شیوه هرمی است که تنها افراد ترغیب به گرفتن عضو جدید می کند و هر کس که می آید باید یکبار برای همیشه بسته بزرگی از محصولات این شرکت را خرید کند و تنها راه درآمدزایی برای  او گرفتن عضو جدید است. اما شرکت ویما عملا به جای تمرکز بر خرده فروشی، شیوه کاری خود را بر پایه افزایش اعضا بنا نهاده بود.
اما در رابطه با ماشین های لوکس و جت شخصی و درآمدهای ماهانه 50 هزار دلار چه طور؟ اف تی سی در عین حال تاکید کرد که شرکت ویما برای جذب اعضای جدید از اغواگریهای دروغینی مبنی بر درآمد فراوان همه افراد در این شرکت استفاده کرده که اگر بخواهیم صادقانه بگوییم این طور نیست که همه در این سیستم به درآمد همای بزرگ برسند.
در نهایت مطابق با توافقی که میان اف تی سی و شرکت ویما در دادگاه صورت پذیرفت مقرر گردید که این شرکت ساختار خود را از قالب فعلی تغییر دهد و مطابق با شرکت های بازاریابی شبکه ای سالم فعالیت نماید تا حقوق مصرف کنندگان و توزیع کنندگان این شرکت ضایع نگردد. بدین منظور شرکت ویما تعهد نمود که:
• طرح تشویقی درآمدزایی خود را از قالب پرداخت پورسانت به شرط افزایش عضو تغییر دهد و سیستم پرداخت پاداش تنها تابعی از میزان فروش باشد.
• دریافت میزان پورسانت از شبکه تابعی از میزان خرید شخصی توزیع کنندگان نباشد.
• همواره میزان فروش در شرکت به بیرون از شبکه بیش از میزان خرید شخصی کالا توسط شبکه باشد.
بند آخر این توافق در واقع کلید نهایی است. این بند این الگوی فشار بر عضوگیری صرف، به منظور افزایش حجم فروش را به کلی دگرگون می نماید و به جای آن شرکت ها را موظف به این امر می کند که همواره بیش از نیمی از حجم فروش شرکت ها باید به مشتری (فردی خارج از شبکه درآمدزایی) باشد. با انجام چنین امری در واقع شرکت ها به جای تمرکز بر عضوگیری بر روی تمرکز بر فروش تمرکز خواهند نمود. همچنین این توافق شرکت ویما را از هرگونه ترغیب به وجود درآمدهای نجومی و همچنین ادعاهای سلامتی غیر واقعی در مورد کالا منع می کند. مجموع جریمه مورد توافق با شرکت ویما 238 میلیون دلار است که میتواند 470،136 دلار آن را نقد و ما بقی را با ضبط املاک و تسلیم دارایی های کسب وکار خود پرداخت نماید.
همچنین دو شریک تجاری دیگر این شرکت می بایست 6،7 میلیون دلار جریمه پرداخت نمایند که 1.2 میلیون دلار آن نقد و مابقی با تسلیم دارایی و ملک می بایست صورت پذیرد.
آیا جریمه شرکت ویما و هربالایف و شرکت فورچون های تک همگی از یک قاعده پیروی می کند؟ پاسخ مثبت است. چون هر سه پرونده  نقض دو اصل قانونی است:
1- دلیل موجودیت هر کسب وکار فروش کالا و خدمات به افرادی است که با شرکت همکاری ندارند. این فقط یک تئوری نیست. پلن در آمدزایی یک شرکت بازاریابی شبکه ای می بایست بر پایه پاداش دهی بابت فروش کالا و خدمات به مشتریانی خارج از شبکه باشد. این کاری نبود که شرکت ویما و هربالایف مشغول انجام آن باشند و اف تی سی معتقد است که این شرکتها به عناوین مختلف از این قانون فاصله گرفته اند. دستورات اف تی سی شرکت ویما و هربالایف را ملزم به این امر نمود که ساختار کسب وکار خود را به علت عدم تطابق با این قانون تغییر دهند و ساختاری را تدوین نمایند که با این قانون سازگاری داشته باشد. اما این دو کلید اصلی است که پرونده ویما و هربالایف هر دو در آن مشترک هستند و در دستوران اف تی سی می بایست آن را فراهم نمایند. مطابق دستور اف تی سی هر دو شرکت باید طرحی را فراهم نمایند که تفاوتی میان کسانی که به منظور درآمدزایی ثبت نام می نمایند و کسانی که به قصد خرید کالا ثبت نام کرده اند قائل شوند و در گزارش خود باید آمار این دو گروه را جداگانه رهگیری نمایند و مزایای هر گونه ملحق شدن به این شرکت باید به طور جداگانه در طرح درآمدی شرکت بیان شده باشد.
2- به کارگیری هر گونه ادعای فریبنده و خلاف واقع که منجر به زیان زدن به مصرف کننده می شود، بر طبق قانون تبلیغات سالم غیر قانونی است و اف تی سی همواره متعهد به بازرسی از تمامی شرکت ها برای جلوگیری از وقوع چنین جرمی است.




به ما بپیوندید